blog shbarcelona español   blog shbarcelona français   blog shbarcelona english   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona   blog shbarcelona   blog shbarcelona
Tràmits administratius

Com i on empadronar-se a Barcelona

Pisos de lloguer a Barcelona

Si et mudes a Barcelona per primera vegada i la teva intenció és residir a la ciutat durant uns certs mesos, has de saber que res més arribar hauràs de realitzar uns certs tràmits que són obligatoris per a poder viure a la ciutat sense cap inconvenient.

  • Pisos de lloguer a Barcelona

 

 Un dels tràmits obligatoris que hauràs de gestionar és el d’empadronar-se, el qual et permetrà gaudir de tots els serveis que, com a ciutadà, tens a la teva disposició.

Queda’t a llegir aquest article de ShBarcelona perquè et comptarem tots els requisits que necessites per a empadronar-se a Barcelona.

Avantatges d’empadronar-se a Barcelona

Per a començar, el padró municipal d’habitants és el registre que té l’ajuntament de cada municipi on inscriu a les persones que habiten en aquest territori. Es tracta d’un tràmit que totes les persones que viuen durant més de 6 mesos a Espanya han de fer.

Per llei, és imprescindible estar registrat en ell independentment de si ets resident nacional o internacional, i la inscripció és totalment gratuïta.

📌 Per a les persones que provenen de la Unió Europa, l’Espai Econòmic Europeu i Suïssa, la inscripció al padró no té data de caducitat, no obstant això, les persones estrangeres no comunitàries sense residència permanent a Espanya hauran de renovar-lo cada dos anys. Si et trobes dins d’aquest grup, no t’oblidis de renovar-lo.
 
avantatges empadronar-se a barcelona

Imatge via Unsplash

Els avantatges d’empadronar-se a Barcelona són nombrosos i et permeten accedir a uns determinats drets:

  • L’accés a l’assistència sanitària pública, cosa que significa la possibilitat d’obtenir una targeta sanitària i tenir un metge de capçalera en el centre de salut del barri on resideixis
  • L’escolarització de menors d’edat
  • Poder sol·licitar una plaça en un col·legi de primària o secundària públic i en universitats
  • Dret a votar
  • Treure’s el permís de conduir
  • Rebre ajudes i subsidis
  • Poder realitzar tràmits de l’administració pública com per exemple casar-se o comprar un cotxe

Si ets un resident internacional, també et permetrà realitzar altres tràmits d’estrangeria com seria la reagrupació familiar o l’arrelament, uns procediments que impliquen poder mudar-se a Espanya amb la teva família o demanar la nacionalitat espanyola.

Per a això, hauràs de mantenir l’empadronament durant tres anys sense que hagi caducat. Per això, com hem esmentat prèviament, recorda renovar-ho sempre per a evitar que et posin qualsevol inconvenient.

Descobreix els nostres pisos

Requisits per empadronar-se a Barcelona

Per a poder sol·licitar l’empadronament a la ciutat comtal s’han de complir una d’aquestes dues condicions:

  • Residir a Barcelona
  • No constar en el padró d’habitants de la ciutat
documents necessaris per a empadronar-se

Imatge via Pexels

La persona que ha de sol·licitar el padró ha de ser major d’edat i pot inscriure’s tant ella com la seva unitat familiar si conviuen en la mateixa localitat. En el cas dels menors d’edat o persones que es troben incapacitades per a realitzar aquest tipus de tràmits legalment, serà el seu representant legal qui s’encarregarà de tramitar-lo.

📌 Si disposes de més d’una residència i ambdues es troben en municipis diferents, has de saber que només pots empadronar-te en una localitat. Aquesta ha de ser en la qual més temps passis durant l’any.

Documents necessaris per a empadronar-se a Barcelona

A l’hora d’inscriure’s en el padró necessitaràs una sèrie de documentació que variarà en funció de la mena de domicili en el qual vius i del lloc de tramitació, ja sigui presencial, telemàticament o per telèfon.

En aquesta taula-resum trobaràs tota la documentació que has d’aportar segons els casos més comuns d’empadronament:

Persona

 

Documentació a aportar

 

Persones majors d’edat

 

  • Espanyoles: DNI o passaport
  • Habitants de la UE, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein: targeta de residència, passaport o DNI del país d’origen
  • Persones procedents de la resta de països: targeta de residència o passaport
Persones menors d’edat
  • Majors de 14 anys: DNI o passaport
  • Menors de 14 anys: llibre de família o certificat de naixement, a més del DNI o passaport si tenen
  • Estrangers majors de 14 anys: targeta de residència, passaport o DNI. Si no consten totes les dades dels pares, llavors serà necessari lliurar el llibre de família o la inscripció de naixement
  • Estrangers menors de 14 anys: llibre de família, inscripció de naixement o passaport dels pares on constin totes les seves dades. Si disposen d’algun d’ells, també la targeta de residència o el passaport

 

Persones representants

 

  • Documentació judicial on consti l’acceptació de la tutela legal o les escriptures dels poders notarials
  • Document d’identificació personal de la persona autoritzada i una fotocopia

 

 

Tipus d’habitatge Documentació a aportar
Domicili de lloguer Es pot presentar un dels següents contractes:

  • Contracte de lloguer vigent (no indefinit) d’una durada mínima de sis mesos.
  • Contracte de lloguer prorrogat
  • Contracte de lloguer no vigent però prorrogable

Si el contracte de lloguer és indefinit (més de 4 anys) cal aportar:

  • Últim rebut de lloguer amb les dades completes
  • Últim rebut o justificant bancari d’un servei de subministrament (Llum, aigua o gas. No s’accepten contractes de telefonia mòbil)
  • Transferència bancària on constin les dades per a identificar el lloguer
Domicili de propietat Si en l’Impost de Béns immobles consta com a titular no serà necessari aportar cap document que el justifiqui. En cas contrari, cal lliurar un d’aquests documents per a demostrar-ho:

  • Escriptura de propietat
  • Contracte privat de compravenda amb una antiguitat inferior a 1 any
  • Acceptació d’herència (si és un habitatge heretat, amb un màxim d’1 any d’antiguitat)
  • Nota simple del Registre de la Propietat, amb una validesa de màxim 3 mesos

Pots consultar aquí la resta de documents necessaris per a empadronar-se a Barcelona tenint en compte altres situacions, com per exemple en separacions o famílies monoparentals.

Article relacionat: 10 consells per llogar un pis a Barcelona

Com puc empadronar-me a Barcelona de manera presencial

Si ja vius a Barcelona i vols acudir presencialment, pots acudir a l’oficina d’atenció a la ciutadania més pròxima al teu domicili. És important que, abans d’anar, reservis una cita prèvia, que pots demanar des de la web de l’Ajuntament de Barcelona.

En quant a la documentació que portaràs, hauran de ser els originals i es lliuraran impresos.

on empadronar-se a barcelona

Imatge via Pexels

La inscripció al padró es farà el mateix dia que acudeixis a l’oficina, així que, si no hi ha cap inconvenient, podran lliurar-te el volant just després de realitzar el tràmit.

📌 Tingues en compte que la documentació només s’accepta en català i castellà. Si la tens en un altre idioma, el dia de la cita hauràs de lliurar els papers originals i la seva traducció realitzada pel consolat espanyol o un traductor oficial.

Com puc empadronar-me a Barcelona de manera telefònica

Si prefereixes fer-ho via telefònica i et trobes a Barcelona, el telèfon per a tramitar l’empadronament és el 010, on podran atendre’t en català, castellà, anglès o francès.

Una vegada hagis anomenat i sol·licitat el padró, et manaran les instruccions de tota la documentació que has de lliurar per correu postal ordinari al domicili on vagis a empadronar-te. Des d’aquesta data et donaran un mes per a manar la sol·licitud i la documentació signades.

Troba el teu pis per a empadronar-te a Barcelona

Com puc empadronar-me a Barcelona de manera telemàtica

Per a realitzar el tràmit en línia, hauràs de seguir aquests passos:

  • Seleccionar el tràmit “alta en el padró”
  • Adjuntar tota la documentació requerida
  • Confirmar les dades i signar la sol·licitud amb la signatura electrònica

En un termini màxim d’un mes rebràs la confirmació per correu electrònic i el volant de residència. Imprimeix-ho per a tenir-ho sempre a mà i no perdre-ho.

En la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona trobaràs tots els detalls per a registrar-te en el padró de Barcelona.

Com ja has vist, empadronar-se a Barcelona no és un tràmit difícil de gestionar. Només has de reunir tota la documentació que, segons la teva situació, et demanen de manera obligatòria i en molt poc temps obtindràs el volant de residència. A partir de llavors només toca gaudir de tot el que ofereix Barcelona!

Ja t’has empadronat a Barcelona? Digues-nos què tal t’han anat les gestions.

Valora aquest post

Sobre l'autor

Mireia Garcia Sans

Deixar un comentari